جهت حکاکی بر روی فلز دستگاه های متنوعی در بازار موجود است. حکاکی شماره سریال و مشخصات فنی قطعات یکی از وظایف اصلی دستگاه های حک فلز به حساب می آید. در واقع دستگاه های حکاکی بر روی فلز طرحی را حکاکی می کند که کامپیوتر به آنها دستور می دهد. از این رو تمام دستگاه های حکاکی فلزات در زیر مجموعه دستگاه های computer numerical control یا همان cnc قرار می گیرند. دستگاه شماره کوب سوزنی در واقع یک دستگاه حکاکی ضربه ای بر روی فلز است. این دستگاه حکاکی به کمک اپلیکیشن خود از قابلیت های ویژه ای برای حکاکی شماره سریال برخوردار است. از دستگاه شماره کوب برای حک شماره شاسی، شماره سیلندر، موتور، پلاک های فلزی و دیگر قطعات صنعتی استفاده می شود.

شماره ای که بر روی اجزائ مختلف خودرو  حک می شود برای شناسایی آن وسیله نقلیه است. این شناسه باید تا آخر عمر آن دستگاه قابل تشخیص و ماندگار بمانند.

دستگاه حک شماره شاسی خودرو

دستگاه حک شماره شاسی خودرو از پر کاربردترین دستگاه های صنعت خودروسازی است. اتاق ماشین قبل از قرار گرفتن در خط مونتاژ به کمک شماره کوب دستی یا پرتابل شناسنامه دار میشود. شماره شاسی منحصر به فرد است و کارشناسان خط تولید خودروسازان به این موضوع آگاه هستند. بدین منظور دستگاه قابلیت اتصال به بانک اطلاعاتی از طریق شبکه، جهت جلوگیری از بروز خطای اپراتور را دارا میباشد.

باید توجه داشت در بعضی از کارخانجات تولید خودرو از دستگاه های حکاکی پرتابل با روش حک سوزنی استفاده میشود. در برخی دیگر از کارخانجات تولید خودرو از روش حک اسکرایب یا خراشی استفاده میشود. لازم به ذکر میباشد حکاکی به روش سوزنی جهت حک شماره اتاق ساده تر و نیازی به فیکسچرسازی خاصی ندارد. ولی در روش اسکرایب نیاز به فیکسچرهای خاص جهت جلوگیری از جابجایی هد در هنگام حکاکی میباشد. باید توجه داشت قیمت دستگاه حک شماره شاسی در روش اسکرایب گرانتر از روش حک سوزنی می باشد.


دستگاه حک فلز پرتابل

شماره کوب سیلندر

دستگاه شماره کوب سوزنی سیلندر از پر کاربردترین دستگاه های حک فلز در صنعت خودرو است. پوسته سیلندر موتور قبل از رفتن به مونتاژ با شماره کوب دستی یا همان دستگاه حکاکی پرتابل شناسنامه دار میشود. به این ترتیب حکاکی شماره موتور خودرو انجام شده و موتور آماده نصب بر روی شاسی می باشد.

برای شماره کوب سیلندر معمولا از دستگاه حکاکی سوزنی (ضربه ای) استفاده می گردد. اما دستگاه حکاکی اسکرایب می تواند آلودگی صوتی را کاهش داده و همچنین کیفیت را افزایش دهد. همانطور که اشاره شد، استفاده از دستگاه حکاکی سوزنی از نظر فیکسچر سازی ساده تر و ارزانتر میباشد. به عبارتی قیمت دستگاه حکاکی سوزنی نسبت به دستگاه حکاکی اسکرایب ارزانتر می باشد .


حکاکی اسکرایب

دستگاه شماره زن روی فلز آرین صنعت

شرکت آرین صنعت حک به همت متخصصین خود و با تکیه بر تجربه سال ها فعالیت در زمینه حکاکی بر روی فلزات، چند نمونه دستگاه شماره زن روی فلز به مشتریان خود عرضه می دارد. این دستگاه ها برای حکاکی و نوشتن روی فلزات مختلف با ابعاد و وزن مختلف طراحی و تولید گردیده اند. از طرفی دستگاه های شماره زن آرین صنعت از تکنیک های متفاوتی بهره می برند. تکنیک حکاکی سوزنی و تکنیک حکاکی خراشی برای اکثر تولیدات ما قابل استفاده می باشند. کارشناسان فروش آرین صنعت همواره نیاز سنجی صحیح مشتریان و چشم انداز پیش روی آن ها را در نظر دارند. از این رو مناسبترین دستگاه شماره زن فلزات را به مشتریان عزیز ارائه می نمایند. از طریق شماره تلفن زیر با بخش فروش آرین صنعت در تماس باشید

حکاکی روی فلز؛ از ابتدا تا امروز

تاریخچه … تکنیک … کیفیت

اگر در صنعت فعالیت میکنید و با حکاکی اجسام فلزی سر و کار دارید مقاله حکاکی روی فلز را مطالعه بفرمایید. چون شما باید بر  تمام جزئیات کار خود مسلط باشید.


حکاکی روی فلز

ویدئو دستگاه شماره کوب سوزنی

برای دسترسی به ویدئو های بیشتر مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *